28. lokakuuta 2018

Lokakuun onnistumisia ja ongelmia

Lokakuussa on ollut useampi ryhmätunti niin, ettei muita pareja ole ollut paikalla, joten yksityisopetusta on saanut ennätyksellisen paljon. Tanssii tähtien kanssa -oppilaiden matkaa on ollut mielenkiintoista seurata, koska painin ihan samojen kilpatanssin perusteiden kanssa. On niin tuttu tilanne, ettei sambaan löydy baunssia,  paino ei ole jalan päällä, tanssiasento romahtaa...!

Samba

Sambaan olen oikeastaan aika tyytyväinen, sitä kehtaisi jo E-luokan kisoissa tanssia.  Volta on poikkeus, mutta muuten sambassa ei ole mikään kiire. Baunssi löytyy ja vatsalihaksissa näkyy jonkinlaista elämää kuviosta riippuen.

Botafogo on mennyt enemmän ja vähemmän omalla tyylillä, mutta sitä on saatu korjattua oikeaan suuntaan. Huiskussa vasemmassa jalassani on aukikierto, mutta oikeassa jostain syystä ei. Viimeisimmissä harjoituksissa en tanssinut sambaa suorana, vaan ihmeellisesti oikealle kallistuneena. Onkohan kehonhallinnassani jotain vikaa, kun en huomannut tätä itse yhtään!

Cha cha

Cha chassani on sellainen pieni ongelma, että lattarilukkoja ei ole. Joko olen tehnyt vakiolukkoja tai jalat ovat olleet jollakin muulla tavalla ristissä, mutta eivät lattarilukossa. Tätä on ihan älyttömän vaikeaa yrittää korjata viiden vuoden epämääräisten lukkojen jälkeen. Muutenkin tuntuu, että cha cha menee lattareista huonoiten.

Jive

Jive näyttää omasta mielestäni siltä, että siihen ei ole tullut muutoksia pitkään aikaan. Nopean tempon takia ei ehdi keskittyä melkein mihinkään ylimääräiseen. Jivea pitäisi malttaa harjoitella reilusti hidastettuun musiikkiin.

Rumba


Jos kaikki kilpatanssilajit ovat vaikeita, niin minulle rumba on samban lisäksi ollut erityisen vaikea lattari. Rumbaan pitäisi teoriassa saada helposti liikettä, koska siinä on niin paljon aikaa, mutta käytäntö ei todellakaan mene niin.

Parin viikon takaisissa harjoituksissa ohjaaja sanoi, että osaan askeleista sain tehtyä rumbamaisen askeleelle ponnistuksen. Peilistä huomaa jo selkeän eron entiseen lavarumbaani. Nyt se sentään muistuttaa rumbaa, eikä tönkköä tallustelua. Tähän edistykseen olen tosi tyytyväinen! Viime viikonloppuna tuntui ensimmäistä kertaa lavatansseissa, että rumba oli oikeasti rumbaa.


samba rumba cha cha tango hidas valssi foxtrot


Tango

Ehkä tangosta tulee vielä jotain. Esimerkiksi tanssiasennosta ei ole vähään aikaan tullut huomautuksia, eikä tanssi takkua niin pahasti. Uusi ongelma tosin on, että minulta ovat hävinneet kanta-askeleet kokonaan. 😕 

Yksityistunneilla on harjoiteltu tangon perusteita eli vedetty perusaskelta ympäri salia ja treenattu tanssiasentoa, askeleelle ponnistamista, askelpituuden kasvattamista jne. Takareisissä riittää vielä aktivoimista, jotta askellus olisi riittävän tangomaista.

Hidas valssi

Myös hitaassa valssissa huomio on siirtynyt välillä tanssiasennosta muualle: kolmosiskuun. Sillä pitäisi malttaa laskeutua sopivan hitaasti alas, eikä rynniä kiireellä ykköselle. Tähän erikseen keskittyessä se onnistuu peruskuvioissa, mutta koreografian vaikeammissa kohdissa huomio on ihan jossain muualla.

Yksityistunneilla on tangon ohella syvennytty myös hitaan valssin perusteisiin. Vaikeinta on yllättäen tanssiasennon säilyttäminen, mutta myös tasaisen liikkeen säilytys, ettei liike töksähdä kolmosella tai seuraavalle askeleelle ponnistaessa. 

Foxtrot

D-luokan tansseista foxtrot on selkeästi raakilein. Kunnollista koreografiaa ei vielä ole, mutta sulka- ja kolmiaskeleiden kaveriksi otettiin pienimuotoisia käännöksiä. Sain tehdä ensimmäistä kertaa kantakäännöksen! Foksimaisen askelluksen hahmottaminen tuntuu erittäin vaikealta.

Vakioiden ongelmat

Minulle on tosi vaikeaa hahmottaa rytmiä siinä mielessä, että ykkösellä saisi olla vasta kanta/päkiä maassa, ja loppuisku käytetään jalan rullaukseen. Minä haluaisin tallata koko jalan maahan heti ykkösellä. Oikeaoppisesti rytmiin tanssiminen tuntuu siltä kuin oltaisiin koko ajan jäljessä musiikista. Sen vuoksi lähden kiihdyttämään ja sitten ollaan tietysti edellä musiikista.

Kaikissa vakioissa on edelleen havaittavissa taaksepäin kaatumista (jalka ei lähde edeltä) ja takapainoisuutta. Aina se takapaino hiipii jostain, vaikka se hankaloittaa tekemistä. Mutta yhden selkeän parannuksen olen huomannut: käsivarteni eivät enää puudu vakiotanssiasennossa - olisiko peräti tanssiasento kohentunut!

Selkeä kehittymisen merkki on ollut se, kun viime aikoina lavatansseissa on huomannut, että entinen tyyli ei tunnukaan enää hyvältä. Yleensä vielä niin, että ihmettelee, miksi jonkin asian tekee vaikean kautta, kun se voisi tehdä helpomminkin. Kilpatanssista on valtavasti hyötyä lavatanssijalle, koska siellä on pakko opetella tanssien perustekniikkaa. Tekniikka helpottaa tanssia, vaikkei se kilpatanssin alkutaipaleella aina siltä tunnukaan.

27. syyskuuta 2018

Jotain uutta ja jotain vanhaa

Vakiot

Viime viikolla vakioiden tanssimisesta ei meinannut tulla mitään. Etenkin inhokkini tango oli tuskaisen vaikeaa. Tyypillinen ongelma on, että oikea käsi valahtaa aina alas, eikä kyynärpää pysy ylhäällä. Vaikka lähtöasennossa olen mieheen nähden vasemmalla puolella, tanssin lomassa onnistun hivuttautumaan keskelle. Promenadin avauksessa pääni painuu eteenpäin ja vedän miestä mukanani liian aikaisin liikkeelle...

..kunnes toissapäiväisellä tunnilla tanssiasento olikin yhtäkkiä selkeästi parempi kuin viime viikolla (ja vielä yhtään tässä välissä harjoittelematta). Kun asiat eivät vielä ole lihasmuistissa, on joskus ihan vain tunnista kiinni, milloin jokin onnistuu ja milloin ei. Tangon tanssiasentoon yritän jatkossa kiinnittää erityistä huomiota, koska rytmin lisäksi kaikki lähtee siitä.

vakiotanssit tango hidas valssi foxtrot


Hitaassa valssissa korjattiin joidenkin kuvioiden suuntia, mikä lyhensi kulkemaani matkaa ja helpotti siten tanssia. Seuraavaksi tärkein asia olisi keskittyä kolmosiskuun, joka menee edelleen ohi ja ykkösellä ollaan liian aikaisin. Tanssiessa tuntuu, ettei kolmosella ehdi laskutua kunnolla, vaikka todellisuudessa aikaa olisi vaikka kuinka.

Slowfox menee nyt kuulemma E-luokan tyylillä eli periaatteessa rytmiin, muttei kuitenkaan oikeaan rytmiin. Se foksimainen, viipyilevä askellus löytyy sitten joskus, mutta slowfox ei ole nyt opeteltavien tanssilajien kärjessä.

Lattareissa korjaukset ovat olleet enemmän pienempiä: huiskussa jalkaterät auki, opening outissa lyhyempi askel sivulle, natural topissa kuljetun kehän pienentäminen, botafogossa kääntyminen menosuuntaan... Lattareiden tanssiminen tuntuu pääosin hyvältä, ja lattariharkoissa on tosi kiva käydä.


Yksityistunnit

Edellisellä yksityistunnilla käytiin jälleen kerran koko tunti samban perustekniikkaa. Vaikka samoja asioita käydään jatkuvasti läpi, aina oppii jotain uutta. Esimerkiksi nyt perustekniikkaa harjoiteltiin pitkästä aikaa huiskuun, ja vatsalihasten rutistus + alaselän pyöristäminen aukesi jotenkin uudella tavalla. 

Tyypillistä kilpatanssille on yhtäkkiä tajuta jokin uusi asia, ja hetken päästä tajuta, että tästähän on jo kaksi vuotta jauhettu, mutta en ole vain aiemmin saanut ajatuksesta kiinni!

Sambaa pitäisi nyt malttaa harjoitella todella hitaasti, jotta tekniikat saisi tanssiin mukaan. Siitä sen pitäisi vähitellen harjaantua ja myöhemmin pystyisi hallitsemaan enemmän tekniikkaa myös oikeaan tempoon tanssittuna.  Ryhnätunneilla tulee enimmäkseen tanssittua oikeisiin tempoihin, jolloin kaikki vähänkään vaativammat tekniikat saa unohtaa kokonaan.

6. syyskuuta 2018

Tanssiasento - taas kerran

Vakiot

Blogiini on viime aikoina päädytty useaan kertaan hakusanoilla 'vakiotanssiasento huono'. Hmm...  ehkä ihan aiheesta! 😄

Tällä viikolla jatkuivat vihdoin Vikkarien ryhmätunnit. Ensimmäisestä hitaasta valssista kommentti oli 'on mennyt paremminkin', mutta muutamien korjausten jälkeen saatiin taas juonesta kiinni. Viime kausi keskityttiin miehen asennon korjaamiseen, mutta nyt on selkeästi siirrytty minun kimppuuni, ennen kaikkea tanssiasentoon.

Naisen vakiotanssiasento tuntuu todella luonnottomalta, varsinkin kun on jo neljä vuotta tanssinut täysin pystyssä ja melko vastapäätä miestä. Miehen vasemmalla puolella pysyttelemisessä ja takavasemmalle taipumisessa on totuttelemista ja harjoittelemista. Tähän aiheeseen varmasti palataan monta kertaa.


tanssiasento vakiot lattarit


Promenadista lähtiessä pääni ja yläkroppani lähtee painumaan menosuuntaan, jolloin vedän miestä mukanani liian aikaisin liikkeelle. Tässä pitäisi keskittyä siihen, että vain pää kääntyy, mutta muu asento pysyy.

Tanssia on helpottanut sen tajuaminen, että suurin työ tehdään nilkoilla. Lavatanssissa olin oppinut suoristamaan polvet jopa lukkosuoriksi ja tekemään siten nousut ja laskut.

Ehkä suurin yllätys oli quickstep, josta palaute oli 'ihan hyvä'. Kevään viimeisissä harkoissa quickstepissä oli suunnilleen kaikki pielessä.

Lattarit

Yksityis-tekniikkatunneilla lattarien yhteinen tekijä tuntuu olevan lantion kierto. Harjoitellaan melkein mitä tahansa, aina törmää siihen, että lantion kierto on liian pieni / olematon. Kun lantiota yrittää oikein reilusti kiertää, keskivartalon kannatus unohtuu ja paketti hajoaa, eikä asento olekaan enää kilpatanssia.

Tämänpäiväisissä Vikkarien harkoissa tuli lattareihin sopivasti uutta - pieniä korjauksia joka lajiin. Yleisesti ottaen lattarien tanssiminen tuntuu hyvältä, kun taas vakiot ovat enemmän vääntämistä ja tanssi tuntuu hankalalta. Yritän pitää mielessä, että vakioiden harjoittelu tukee lattareita.

23. elokuuta 2018

Kesäharkat

Yksityistunteja on jatkettu edelleen viikoittain. Niillä on käyty kilpatanssin perustekniikkaa syvällisesti läpi, ja ohjaaja on varmaan kohta käyttänyt kaikki keinonsa selvittääkseen, mitä kropassa milloinkin tapahtuu ja miltä missäkin kohtaa pitäisi tuntua. 

Tätä olen juuri kaivannut - että vihdoin tietää, mitä tanssissa pitäisi oikeasti tehdä. Edelleen jaksan ihmetellä, kuinka paljon pieniä juttuja eri puolilla kroppaa pitäisi tapahtua samaan aikaan. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun tunneilla on tuntenut itsensä pökkelöksi. Huomaa kyllä, ettei itsellä ole mitään aiempaa urheilutaustaa.  

kilpatanssitunti yksityistunti tanssitekniikka


Osa opeista on vielä täysin saavuttamattomissa, mutta olen ottanut tunnit siltä kannalta, että otan kaiken tiedon vastaan, ja kirjoitan sen mahdollisimman tarkasti muistiin. Kun olen tanssiurallani hieman pidemmällä, voin palata noihin "superjatko"-ohjeisiin.

Jokaisen tanssitunnin jälkeen teen muistiinpanot kaikista uusista asioista ja muistutukset tärkeistä, ehkä jo unohtuneista vanhoista jutuista. Tämä on osoittautunut hyväksi käytännöksi, koska vanhoja merkintöjä selailemalla on löytynyt sellaisia asioita, jotka ovat jo kadonneet kovalevyltä. 

Yksityistuntien lisäksi lavatansseissa on tullut aina välillä käytyä, vaihtelevalla menestyksellä ja jaksamisella. Syksyn tulo ei haittaa yhtään, koska se tietää kilpatanssin ryhmätuntien alkamista. Harjoituspäivät säilyivät ennallaan, mutta nyt molemmat tunnit ovat myöhempään illalla 19.30 - 21.  Tiedossa siis nukahtamisvaikeuksia ja väsyneitä aamuja. Tavoitteena on kehittyä vähintään yhtä paljon kuin viime kaudella - sitten tanssisin vuoden päästä taas paljon paremmin kuin tänään. Sitä kohti!

21. heinäkuuta 2018

Rentoja jännitteitä

Jäin keskiviikkona kauan odotetulle kesälomalle! Kolmenkympin helle ei ole juuri houkuttellut lavatanssimaan, mutta kilpatanssiharjoituksista ei ole luistettu.   

Tämän kesän uutuuksina on kokeiltu:

  • Telespin rumbaan (siistin näköinen ja tosi rumbamainen liike)
  • Drunken sailor jiveen (sambahuisku helposti hämää, jolloin nousut ja laskut eivät satu kohdilleen)
  • Rolling off the Arm jiveen (ei pysty vielä tekemään musiikkiin, tasapaino ei riitä) 


telespin drunken sailor jive samba rolling off the arm


Samba

Samban perusaskeltekniikka oli jo osittain päässyt unohtumaan. Sambassa on hyvä neuvo ajatella, että polvet menevät eteenpäin sen sijaan, että ajattelee joustavansa alaspäin. Alussahan sambaa harjoitellaan joustamalla reilusti alas niin, että pää pomppii. Tässä vaiheessa pään pomppimista ei pitäisi enää tapahtua.

Lantion kierrot ja kylkien venytykset ovat jollain tasolla hallussa - teoriassa. Käytännössä niitä on vielä täysin mahdotonta ottaa mukaan normaalitempoiseen sambaan. Näitä tärkeämpää olisi minusta saada näkyviin selkeä 1a2-rytmitys, nimenomaan terävä a. Nyt sambani on aika tasapaksua. Mutta toisaalta tässä on se kehä, että todella terävän a:n tekeminen vaatisi niitä venyneitä kylkiä ja reiluja lantion kiertoja.

Vakiot

Kesäharjoitukset ovat olleet aika lattaripainotteisia, mutta viimeksi muisteltiin pari tuntia vakioita. Askelpituuden kasvattaminen ja keskivartalon hallinta ovat selkeitä kehityskohteita. Polvet pitäisi muistaa pitää vähän koukussa, ei viedä lukkosuoraksi. Heikot selkälihakset muistuttavat olemassaolostaan käsivarsien nopeana puutumisena.

Jos jotain positiivistakin, niin murheenkryyni promenadin avaukseen löytyi vihdoin selvyys. Vaikka kilpatanssi on kuinka vakioitu laji, ihmisillä tuntuu olevan promenadista hiukan eri mielipiteitä. 

Tasapainoilua

Joissain lattarikuvioissa huomaa, että tasapaino horjuu ja tanssi hidastuu ylimääräisen heilumisen takia. Myös vakioissa, esim. yrittäessä pidentää askelpituutta, meno on horjuvaa. Ehkä tasapaino kehittyy tässä tanssiharjoitusten ohessa.

Toinen jatkuva ongelma on tasapainon löytäminen jännitteen ja rentouden välille. Ei saa tanssia liian rennosti eikä liian jännittyneesti. Tanssin pitää olla rennon näköistä, mutta samalla tietyissä lihaksissa tulee olla sopiva jännite. Tai sitten on vuorottelua näiden välillä.

Vakioita tanssin mielestäni liian rennosti, mutta lattareissa tulee helposti liian jännittynyt asento, kun yrittää pitää kannatusta yllä. Jos oikein liikaa yrittää, jännitys pakkautuu ihan ylävartaloon - "hissi jää ylös" - ja hyvä että pystyy hengittämäänkään.

Tämä tuntuu vaikelta, eikä todellakaan lähde luonnostaan. Jos asiaa jää liikaa miettimään, menee lukkoon eikä pysty tanssimaan ollenkaan.