29. huhtikuuta 2017

Quickstep & Vakiotanssiasento

Eilisissä harjoituksissa quickstep vei minulta kirjaimellisesti jalat alta. Salin lattiassa kulkee pari listaa, jotka ovat tähän asti olleet tosi huomaamattomia, eivätkä ne ole haitanneet tanssimista yhtään. Nyt jotenkin onnistuin töksäyttämään kenkäni yhteen niistä, ja kohta huomasin makaavani lattialla. Tämän sivupyllähdyksen aikana iskin polveni kunnolla lattiaan, ja nyt jalkaa koristaa suuri mustelma. Onneksi se ei kovin pahasti vaikuta tanssimiseen, vaikka tuntuukin melkein kosketusaralta.

Yhtään enemmän tanssineet puhuvat quickarista (netissä kirjoitusasuna myös qvikkari), mutta minun ja quickstepin suhde on niin tuore, että se saa olla vielä virallisesti quickstep. Eilen mentiin siis koko tunti viime viikolta tuttua quickstepin perusaskeleen ja lukon vuorottelua. En tiedä, onko quickstepissä varsinaista yhtä perusaskelta, mutta alkeissa lähdetään liikkeelle tuolla minun nimittämälläni perusaskeleella ja sitä tehdään joka välissä. Netistä löytyneiden tietojen mukaan se on oikealta nimeltään 'etenevä chasse'.

quickstep tanssiasento askeleetLisäksi perehdyttiin quickstepin tanssimiseen parina ja erityisesti vakiotanssiasentoon. Tanssi muuttui huomattavasti kevyemmän tuntuiseksi, kun ammattilainen asetteli kaiken kohdalleen. Kaikki jutut eivät kilpatanssissa aukea heti, esimerkiksi ohje "sormien jäntevyys lähtee selästä" aiheutti hetkeksi tyhjän katseen ja mietintätauon. Jos minulle olisi aivan aloittelijavaiheessa kerrottu vastaavia ohjeita, ne eivät olisi kyllä sanoneet yhtään mitään.

Lavatanssissa on tottunut siihen, että parissa ollaan ihan kiinni. Nyt välimatkaa olikin sen verran, että minun ja parini väliin olisi mahtunut yksi ihminen. Samoin käsivartta on tottunut pitämään kuin liimattuna parin käsivarren päällä, mutta sekin korjattiin toisen näköiseksi. Tuolla tavalla kyynärpäät leveällä ei tietenkään voi vetää tanssilavoilla, mutta on silti ihan hyvä tietää, miltä oikeaoppinen tanssiasento näyttää ja tuntuu. 

Tuo treenattu asento oli harjoitusasento, eli "oikeasti" ei tanssita millään puolen metrin etäisyydellä parista. Harjoittelua tämä suuri välimatka auttoi, koska minulle tuli reilusti tilaa liikkua. Kun tanssin saa luistamaan tällä tavalla, on siitä ehkä helpompi siirtyä lopulliseen, harjoitus- ja lavatanssiasentojen välimuotoon. Tärkein huomio oli se, että ylävartalot eivät saa olla tiiviisti yhdessä, koska muuten nainen joutuu välillä tanssimaan takapuoli edellä, eikä se ole kovin kauniin näköistä :D Eli sellaista lavatangomaista asentoa tulee välttää muissa vakioissa.

Aamuharjoituksissa kokeiltiin, miltä hidas valssi tuntuu tuolla harjoitusvakioasennolla. Varsinkin erilaiset käännökset helpottuivat, ja koko tanssi tuntui ihan erilaiselta. Käsivarret väsyivät kuitenkin nopeasti. Todennäköisin syy on se, että kannattelu ei lähde muualta vartalosta, vaan kannattelen käsivarsia erillisinä muusta kropasta. Quickstep sujui muuten, mutta uusi tanssiasento vaatii erityistä keskittymistä, etteivät käsivarret pääse valahtamaan. Myös foxtrot lähti menemään, oli tosi hyvät harjoitukset!

Vielä olisi pari kilpatanssituntia jäljellä, ja kevätkausi on sitten siinä. Olisihan noita tunteja voinut vielä jatkaa, mutta ehkä nyt on aika kerrata kevään aikana tullutta tietotulvaa ja yrittää sisäistää uusia asioita. Syksyllä sitten toivottavasti parantuneilla taidoilla ja vieläkin suuremmalla innolla seuraaville tunneille!

Kuva: Pixabay

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti