23. helmikuuta 2018

Wienervalssin alkeita ja spiraleja

Viime aikoina harjoituksissa on tullut palasia vähän sieltä täältä. (Lähes) uutena tanssilajina kokeiltiin wienervalssia, kun ohjaaja meni viime viikolla sanomaan, että sen harjoittelun voi aloittaa ihan tavallisesta lavavalssista, jota lähdetään muokkaamaan. Tämän mainospuheen innoittamana pitihän sitä kokeilla, ja edellinen vakiotunti meni kokonaisuudessaan wienervalssin harjoitteluun. 

Ensimmäisenä lavavalssista poistettiin nousut ja laskut. Sitten kävimme läpi askelia tarkemmin, ja myötäpäivään pyörimisestä poistettiin ristiaskel, jonka olen lavavalssissa tehnyt. Vastapäivään ristiaskel on ok. Myös pyörimissuunnat tarkistettiin - ei olekaan ihan sama, milloin pyöritään vasta- ja milloin myötäpäivään. Wienervalssi on paljon raskaampi tanssittava kuin lavavalssi.   

wienervalssi hidas valssi


Hidas valssi

Lantion asentoon on nyt oikeasti alettava keskittyä ja korjata sitä, sillä muuten jatkossa mikään ei enää onnistu. Toinen suurempi ongelma hitaassa valssissa on kolmosisku - siinä tulee kiirehdittyä liikaa, eikä kolmonen ole kunnollinen kolmonen. Se menee vain ohi.

Yksityistunnilla treenattiin tarkempaa hitaan valssin tekniikkaa. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että lattaritekniikkaa on se vaikein asia, mutta käytännön kokemuksen perusteella alkaa tuntua, että vakiotekniikka onkin vielä vaikeampaa. Koko valssista ei tullut taas mitään.

Lattarioppeja

Eilisellä lattaritunnilla keskityin erityisesti käsien kannatteluun. Tästähän on huomautettu jo pitkin syksyä, mutta jotenkin se on jäänyt muiden asioiden alle. Koska lavoilla on tottunut tanssimaan pienesti ja hillityin käsin, tuntuu luonnottomalta yhtäkkiä levitellä käsivarsiaan joka puolelle. Oli hauska huomata, että kun päähuomio oli käsien viemisessä sivuille, kuviot olivat saman tien sekaisin. 

Sambasta ohjaajan kommentti oli: "ei pahoja virheitä". Cha cha tuntuu tosi jäykältä, en tiedä mikä siinä on. Keskivartalo ei vain löydy tekemiseen mukaan, ja muutenkin tekeminen näyttää liian laiskalta.

Rumban Rope spiniin otettiin mukaan spiral eli nainen laittaa jalat ristiin ja pyörähtää täyden kierroksen. Spiralia tullaan myöhemmin tarvitsemaan paljon. Miehellä on (tässäkin) kriittinen rooli: jos käsi jää spiralin jälkeen yhtään liian taakse, nainen meinaa kaatua/kaatuu taaksepäin. Sama ongelma on havaittu aiemmin samban botafogojen kanssa. Spiral on tosi rumbamainen, ja sitä voisi alkaa viljellä nyt enemmänkin ja kokeilla yhdistää myös muihin kuvioihin.

22. helmikuuta 2018

Kilpatanssin harjoituskengät

Minulla on tanssikenkiä kohta enemmän kuin tavallisia! Olen jo monta kertaa ostanut "viimeiset tanssikengät pitkään aikaan - näillä pärjää nyt monta vuotta". Juu, ei ole pärjännyt. Lajinvaihdon seurauksena ostoslistalle tuli vähintään lattari- ja vakiokengät. Nyt lisänä ostin vielä miesten lattarikenkiä muistuttavat harjoituskengät.

portdance pd701 kilpatanssin harjoituskengät
Portdance PD701









Käyttömukavuus on täysi kymppi - kengät ovat tosi pehmoiset jalassa. Olenkin muutaman viime viikon tanssinut näillä kengillä ihan vain laiskuuttani. Samalla "oikeat" kengät säästyvät ehkä-tuleviin-kisoihin. 

Lattareissa kaipaisi korkeampaa korkoa, mutta vakioissa tanssini ei ole niin vakaata, joten näiden matala ja leveä korko tuntuu todella sopivalta. Kilpatanssissa ei muita pohjamateriaaleja tunneta, eli näissäkin on haljasnahkapohjat.

Ainut miinus on, että pidemmissä harjoituksissa nämä saattavat alkaa tuntua tukalalta, kun on tottunut avonaisiin, sandaalimallisiin lattarikenkiin.

portdance tanssikengät kilpatanssiin

Kilpatanssissa kimallusta ei voi olla liikaa - siksi jopa harjoituskengät on koristeltu glitterillä 😎

kilpatanssikengät harjoituskengät portdance pd701


Olen varmaan suositellut kaikkia testaamiani tanssikenkiä (paitsi paksupohjaisista Bleyereistä mielipiteeni on muuttunut, ne eivät enää tunnu hyviltä!), ja niin suosittelen näitäkin. Lavatansseihin en edelleenkään lähtisi korkokengissä, mutta lavalattarien harjoituksiin nämä olisivat erittäin käypäiset, korko nimittäin auttaa tanssimista.

8. helmikuuta 2018

Kaikki perusvirheet hallussa

"Te teette kaikki perusvirheet, jotka kaikki muutkin tekee." Turhauttavaa vai lohduttavaa? Riippuu tunnista. Välillä miettii, eikö joku asia voisi mennä vaikka vahingossa kerrasta oikein. Mutta ei varmasti mene. Aina ensin tulee se perusvirhe, jota sitten työstetään viikkotolkulla.

Nyt huomaa, että uutta asiaa tulee siihen tahtiin, että perusvirheet saattavat jopa hiipiä takaisin. Esim. tangossa aloin jossain vaiheessa ottaa eteen astuessani päkiäaskelia, koska keskityin niin hirveästi johonkin uuteen juttuun. Enkä edes huomannut virhettä ennen kuin ohjaaja siitä mainitsi.


jive hidas valssi tanssitunti


Mitä olen oppinut tällä viikolla perusvirheiden lisäksi:
 

  • Googletellessa huomasin, että Merengue action ei olekaan jive-kuvion nimi. Alkuosa on Jive walks ja loppuosa twistaustyylistä. Olen vain oppinut tuntemaan tuon yhdistelmän merengue actionina.
  • Ohjaaja havainnollisti, kuin em. kuvion purku tapahtuu. Oli todella oudon tuntuista, kun pyörähdin viimeisten chasseiden jälkeisen kädenalituksen melkein itsestään. Ohjaajalla on ihme kikkoja takataskussaan - näyttää, ettei hän tee juuri minkäänlaista vientiä, mutta silti vienti tuntuu naiselle todella selkeänä ja voimakkaana.
  • American spinissä tulisi pyrkiä pyörähtämään täysi kierros. Jostain syystä jätän tämän aina vajaaksi, vaikka luultavasti pääsisin kokonaan ympäri.
  • E-luokassa käännökset lattareissa tapahtuvat aina yhden jalan varassa. Minulla on ongelmana yhtäaikainen eteneminen ja kääntyminen / kääntyminen paino molemmilla jaloilla, jolloin lopputulos näyttää laiskalta.


Yksityistunti: Jive osa 3

  • Kun tanssin etupainoisesti, myös pääni nuokahtaa eteen -> ei näin, vaan pää taakse ja leuka ylös reilusti!
  • "Pomppujivessa" edes rock-askeleella ei saa keinua eli askellus muistuttaa sotilastyyliä 
  • Potkuissa polvet jatkoivat naksumistaan, mutta ilmeisesti se ei ole vaarallista, jos polviin ei satu...
  • Potkuihin yritettiin saada mukaan tasainen baunssi, joka oli jokseenkin kankean oloista. Oikeaan tempoon potkimisesta voi vielä vain haaveilla.

Tiistain vakiot - yksityistunti


Myös Vikkareiden harjoituksissa tuli puhetta pään painumisesta eteenpäin, mitä tulisi välttää kaikessa. Kotimatkalla autoa ajaessanikin huomasin pääni painuvan eteen. Arvasin myös etukäteen, missä asennossa pääni tuli olemaan seuraavana päivänä päätetyötä tehdessä! Nyt asiaan osaa kiinnittää huomiota, ja olenkin useasti päivän mittaan korjannut eteen valahtanutta päätä taaksepäin. 

Quickstepiin rakennettiin helppo koreografia, jolla pääsee sopivasti kiertämään salia ympäri. 

Tangossa on joitakin ajoitusongelmia, mutta tanssiasento on kuulemma tässä vaiheessa riittävä. 


Hidas valssi pääsi yllättämään

Tanssivihkoni sivut täyttyvät vauhdilla muistiinpanoista, ja asiaa tulee hurjasti. Mutta jos kaikki muutkin ovat selättäneet ne kaikki perusvirheet, niin kyllä minäkin. Eilen tuli ihan puskista jo iso askel eteenpäin: ohjaaja sanoin olevansa positiivisesti yllättynyt hitaasta valssista (!!)

Perusta on riittävän hyvä, että  seuraavaksi pääsemme/joudumme aloittamaan promenadin avausten ja sulkujen treenaamisen (ja niitä saa harjoitella yhtä kauan kuin jatkaa kilpatanssia...) Ohjaaja ei kehu turhaan, joten tästä voi oikeasti olla jo aika tyytyväinen. Etenkin kun hidasta valssia alettiin työstää vasta viime syyskuussa ja pelkästään koreografian muistamiseen meni jo monta viikkoa.

1. helmikuuta 2018

Jiven potkut

Kuka tahansa osaa potkia - mutta ei jivessa!

Yksityistunnilla jatkoimme siis edelliskerran tapaan jiven parissa. Viime keväänä potkuja käytiin läpi muutama minuutti jonkin jive-tunnin lopussa, enkä saanut ideasta kiinni ollenkaan. Nytkin aivot olivat alkuun solmussa, ja kun oikein yrittämällä yritti, tuli totaalinen jäätyminen. Vähitellen aloin päästä jyvälle. 

Nimestä voisi päätellä toista, mutta potku ei ole kunnollinen potku, vaan ennemmin annetaan jalan heilahtaa alas pienen alkuvauhdin siivittämänä. Jalan takaisinveto on kuitenkin räväkkä. Omalla kohdallani perusvirhe on ollut potkaista jalka voimalla kohti lattiaa, mutta enpä ole potkuja enää harrastanutkaan, koska totesin keväällä, etten osaa niitä yhtään.

Olen miettinyt hyviä tanssijoita katsellessani, miten potkut näyttävät samaan aikaan rennoilta mutta sähäköiltä. Ehkä salaisuus on juuri siinä, ettei potkussa potkaistakaan kunnolla.

Sitä kuuluisaa keskivartaloa en vielä kunnolla saanut mukaan, mutta nilkkoja yritin suoristaa. Ohjaajan alaselkä oli potkuja tehdessä todella eläväisen näköinen, mutta minun selässäni ei tapahtunut mitään. Kehitettävää löytyy myös niskasta, joka on kuulemma jatkuvasti liian jännittynyt.  

jiven potkut potkutekniikka
Tiistaina oli niin informatiivinen vakiotunti, että kotona en enää muistanut puoliakaan uusista havainnoista. Toista vakiotanssiparia ei ollut paikalla, joten saimme jälleen yksityistunnin.

Hidas valssi tuntui pitkästä aikaa ihan hyvältä, ei ollut sitä samaa jähmeyttä kuin tangossa. Ohjaajankaan mielestä hidas valssi ei ollut huono. Sitten hän kertoi taas liudan uusia asioita, joita viilaamalla tanssi parantuisi. Huomasin muun muassa, että pieni virhe tanssisuunnassa voi vaikeuttaa naisen etenemistä paljon. Joidenkin askelien askelpituutta lyhentämällä ja jalan kierrettä lisäämällä tanssi muuttui taas helpomman tuntuiseksi. Se on usein pienestä kiinni.

Quickstepissä sain muistutuksen tehdä vartalonousun ennen päkiälle nousua. Nyt kävi niin, että teimme aaltoilevaa liikettä molempien noustessa ja laskeutuessa eri aikoihin... "Harjoitusasennossa" tanssiessa en tuntenut tuota eroa ollenkaan, ehkä pitäisi kokeilla jo oikeaa vakiotanssiasentoa. 

Ohjaaja saa usein ihmetellä, "miten te oikein pystytte tohon" (=tekemään jonkin asian niin vaikeasti). No, olen huomannut, että aloittelija pystyy tanssimaan tarvittaessa erittäinkin vaikeasti ilman että edes itse huomaa sitä!