23. helmikuuta 2018

Wienervalssin alkeita ja spiraleja

Viime aikoina harjoituksissa on tullut palasia vähän sieltä täältä. (Lähes) uutena tanssilajina kokeiltiin wienervalssia, kun ohjaaja meni viime viikolla sanomaan, että sen harjoittelun voi aloittaa ihan tavallisesta lavavalssista, jota lähdetään muokkaamaan. Tämän mainospuheen innoittamana pitihän sitä kokeilla, ja edellinen vakiotunti meni kokonaisuudessaan wienervalssin harjoitteluun. 

Ensimmäisenä lavavalssista poistettiin nousut ja laskut. Sitten kävimme läpi askelia tarkemmin, ja myötäpäivään pyörimisestä poistettiin ristiaskel, jonka olen lavavalssissa tehnyt. Vastapäivään ristiaskel on ok. Myös pyörimissuunnat tarkistettiin - ei olekaan ihan sama, milloin pyöritään vasta- ja milloin myötäpäivään. Wienervalssi on paljon raskaampi tanssittava kuin lavavalssi.   

wienervalssi hidas valssi


Hidas valssi

Lantion asentoon on nyt oikeasti alettava keskittyä ja korjata sitä, sillä muuten jatkossa mikään ei enää onnistu. Toinen suurempi ongelma hitaassa valssissa on kolmosisku - siinä tulee kiirehdittyä liikaa, eikä kolmonen ole kunnollinen kolmonen. Se menee vain ohi.

Yksityistunnilla treenattiin tarkempaa hitaan valssin tekniikkaa. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että lattaritekniikkaa on se vaikein asia, mutta käytännön kokemuksen perusteella alkaa tuntua, että vakiotekniikka onkin vielä vaikeampaa. Koko valssista ei tullut taas mitään.

Lattarioppeja

Eilisellä lattaritunnilla keskityin erityisesti käsien kannatteluun. Tästähän on huomautettu jo pitkin syksyä, mutta jotenkin se on jäänyt muiden asioiden alle. Koska lavoilla on tottunut tanssimaan pienesti ja hillityin käsin, tuntuu luonnottomalta yhtäkkiä levitellä käsivarsiaan joka puolelle. Oli hauska huomata, että kun päähuomio oli käsien viemisessä sivuille, kuviot olivat saman tien sekaisin. 

Sambasta ohjaajan kommentti oli: "ei pahoja virheitä". Cha cha tuntuu tosi jäykältä, en tiedä mikä siinä on. Keskivartalo ei vain löydy tekemiseen mukaan, ja muutenkin tekeminen näyttää liian laiskalta.

Rumban Rope spiniin otettiin mukaan spiral eli nainen laittaa jalat ristiin ja pyörähtää täyden kierroksen. Spiralia tullaan myöhemmin tarvitsemaan paljon. Miehellä on (tässäkin) kriittinen rooli: jos käsi jää spiralin jälkeen yhtään liian taakse, nainen meinaa kaatua/kaatuu taaksepäin. Sama ongelma on havaittu aiemmin samban botafogojen kanssa. Spiral on tosi rumbamainen, ja sitä voisi alkaa viljellä nyt enemmänkin ja kokeilla yhdistää myös muihin kuvioihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti