14. toukokuuta 2018

Rumban tekniikkaa

Yksityistunneilla rumba on jäänyt vähemmälle. Toissa sunnuntaina harjoiteltiin kokonainen tunti pelkkää rumban perusaskelta ja siinä samassa tietenkin tanssiasentoa.    

Rumbaharjoituksissa selkeästi useimmin kuultu käsky on suoristaa polvet. Samban jälkeen tuntuu, että rumbassa ei saa keskivartaloon liikettä ollenkaan, koska suorin polvin se ei käy läheskään yhtä helposti kuin polvia koukistamalla. Silti liikettä oli riittävästi, koska ohjaajan mukaan nyt vatsalihasten rutistusta oli jopa liikaa (!).

Perusaskeleessa jalkojen aukikierrot ovat olleet minulla aika sekalaisia: jossain kohtaa liikaa ja jossain liian vähän. Siirryttäessä iskulta 3->4, olen jättänyt perässä tulevan jalan miten sattuu. Sen pitäisi olla hetken aikaa vaakasuorassa ja vasta sitten kääntyä, kun jalka lähtee polvi edellä siirtymään kakkosiskulle. 

Jalka pitää käyttää selvästi tukijalan vieressä ja polvi lähellä toista polvea, etenkin naisen, joka koristelee tanssia. Miehille sallitaan pienen pieni oikominen. Perusaskeleen etu- ja taka-askelia (2. isku) olen lähtenyt ottamaan liian aikaisin. Pitäisi jäädä odottamaan noin 1,5 iskun kohdille, ennen kuin jalka lähtee liikkeelle. Etuaskeleessa takajalan pitäisi koukistua, mutta tämäkin oli unohtunut.

Lantion kasi jäi vajavaiseksi, mutta tekniikkaa sai mukaan perusaskeleeseen hitaasti tehtynä. Musiikkiin tanssittuna suurin osa tekniikasta hävisi johonkin. Kummasti ennen niin hitaalta tuntunut rumba olikin aivan liian nopeatempoista.  

rumban tekniikka cha cha jive


Helatorstain lattariharjoituksiin ei tullut muita pareja, joten saimme pitkästä aikaa yksityisopetusta.

Ohjaajan mukaan tämän kauden aikana on tapahtunut paljon kehitystä. Palaute kuulosti todella positiiviselta - ei ole ihan hukkaan mennyt harjoittelu, vaikka siltä on monesti tuntunut.

Samban osalta E-luokan kilpalattioilta löytyy kuulemma huonompiakin pareja. Sambasta on hävinnyt voltaa lukuun ottamatta kiireen tunne, mikä näkyy myös ulospäin. Kiire johtui mm. vääristä painopisteistä ja siitä, etteivät vatsalihakset rutistuneet.

Jive on rauhoittunut ja näyttää nykyään paljon paremmalta kuin syksyllä. Cha chahan on löytynyt ylävartalon kannattelua ja vaste on vihdoin riittävä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti