14. kesäkuuta 2018

Kilpatanssin kevätkausi - Mitä opin?

Kevätkaudella ei tapahtunut yhtä suuria harppauksia kuin syksyllä, mutta kummasti sitä aina jotain tarttui päähän (vaikka samalla saattoikin unohtua vanhoja juttuja 😁).

Harjoiteltavat lajit pysyivät ennallaan: samba, cha cha, rumba, jive, hidas valssi, tango ja quickstep. Foxtrotia käytiin melko harvakseltaan, wienervalssia vain pari kertaa lyhyesti. Paso doblesta olen onneksi vielä päässyt luistamaan, ja ollaanhan tässä virallisesti vasta F-luokassa.

Katselmuksia ei seurassamme järjestetä, joten E-luokkaan nousen vasta, kun joskus lähden ensimmäistä kertaa kilpailemaan. Mutta eipä noilla luokilla ole mitään väliä, kunhan oppii tanssimaan.


kilpatanssi  e-luokka f-katselmus


Promenadin avauksessa ei ole itse asiassa suurtakaan avausta. Tärkeää on, että lantio pysyy paria päin - lantiota ei siis "avata". Miehen tekemä liike on pieni, nainen kääntyy hieman enemmän mutta silti vähän. Promenadissa on suuri houkutus räväyttää se kunnolla "auki" (lantiot vierekkäin), mutta siinä saa vain tanssiasennon hienosti hajotettua.


Oikominen vaikeuttaa tanssia

Niin oudolta kuin se kuulostaakin, kiire tanssissa on johtunut / johtuu edelleen siitä, etten ole tehnyt asioita kunnolla, vaan olen oikonut ja mukamas helpottanut tanssia. Esim. jalalle asettuminen puuttunut, sambassa vatsalihasten rutistus tekemättä, vakioissa turha kiirehtiminen ilman kunnollisia laskeutumisia...


Samban volta oli tästä hyvä esimerkki. Lyhyillä askelilla töpöttäminen tekee kiireen, mutta kun malttaa tehdä baunssin, ponnistaa kunnon mittaisia askelia sivulle ja ehkä jopa saada vähän vatsalihaksia mukaan, ehtii paljon paremmin. 

Kannatuksen tärkeys

Jos ylävartalon kannatus ei ole kunnossa, käsissä ei pysty enää pitämään kunnollista vastetta, mikä aiheuttaa ongelmia tasapainon kanssa (jos parin vaste on kunnossa). Kuviot vaikeutuvat ja tanssiessa on enemmän kiire, jos kroppa lysöttää. Ylävartalo lysyssä tanssimisessa ei ole mitään etuja, vaikka se niin mukavan helppoa olisikin.

Keskivartalosta on ollut juttua ennenkin. Jotta tanssi muistuttaisi kilpatanssia, keskivartalossa pitäisi tapahtua edes jotain.

Ei ihme, että aiemmin lavatanssien jälkeen oli aina niin poikki, kun tansseissa oikoi minkä kerkesi, eikä kropan kannatuksesta ollut tietoakaan.

Vakiotanssit ovat todella vaativia

Vakioiden raskaus jaksaa yllättää edelleen. Huippuvakiotanssijat ovat jotain superihmisiä! Tanssiasennon pitäminen vaatii tuhat ja yksi eri lihasta, parityöskentely korostuu ihan eri tavalla eikä tanssista saa yhtä helposti saumattoman näköistä kuin lattareissa. Vakioiden kanssa alkoi jo melkein hermostuttaa, hyvä että kesätauko alkoi!


Tango tuntuu edelleen vaikeimmalta lajilta. Jos foxtrot on kilpatanssin kuningaslaji, niin ei tangokaan helppoa ole. Helpointa lajia en uskalla valita, mutta mieluisinta tanssittavaa on entiseen tapaan samba, siinä haluaisin olla hyvä.

---

Korvaavia tanssivuoroja salin remontin aikana on ollut tähän mennessä kolme. Ihan outoa, kun ei yhtäkkiä olekaan säännöllisiä harjoituksia. Korvaavaksi ajanvietteeksi virittelin Xboxini 7 vuoden tauon jälkeen taas tulille ja ostin pari uutta peliä - siinä ovat tanssi ja blogi hienosti unohtuneet.  Syksyllä sitten uudella innolla vanhaan tanssiaikatauluun.

4. kesäkuuta 2018

Kohti kesälaitumia

Torstaina pidettiin Vikkareiden tämän kauden viimeiset ohjatut harjoitukset.

Viime hetken vinkit lattareihin

Samban voltassa takajalka viedään sivulle suoraksi. Samalla sivulle ponnistetaan reippaasti, jolloin kuvio etenee. Nyt voltassa on liian lyhyet askeleet ja meno näyttää töpöttämiseltä. Ja se keskivartalon rutistus mukaan...

Jivessa käsivarsia tulee rauhoittaa edelleen. Toe heel swivelissä kädet eivät saa lähteä liian sivuille, muuten vaste ei pysy ja tasapaino horjuu.

Rumban opening outissa käännökset tapahtuvat päkiän varassa, kuten olen tehnyt, mutta kantapää on maassa. Tämä sulavoittaa ja rauhoittaa liikettä. 

samba rumba jive hidas valssi quickstep


Lattareissa saatan edelleen lähteä kaatumaan taaksepäin, vaikka jalan pitäisi lähteä edeltä. Vakioissa on ihan samaa vikaa, mutta myös eteenpäin mentäessä tulee välillä hassuja asentoja, kun jalkani lähtee eteenpäin mutta ylävartalo kallistuu taakse. Tällainen kaatumisefekti ei oikein sovi elegantteihin vakiotansseihin.

Jos en keskity, quickstep on takapainoista, ja silloin yhteistanssi parin kanssa ei suju. Quickstepissä alaselkäni on vieläkin notkommalla kuin hitaassa valssissa.

Hidas valssi sujuu vakioista parhaiten, mutta koreografia on melko vaikea. Ongelmakohtia ponnahtelee esille vähän väliä. Viimeisimpänä ongelmana kehräkäännöksen jälkeen tapahtui säännöllisesti törmäys parin kanssa. Selvisi, että suunta kehrän kolmosella olikin hieman väärä. Seuraava ongelma on, kuinka korjata lihasmuistiin jo opittu väärä suunta!

Harjoitukset kesällä

Harjoitussali on ainakin kesäkuun ajan remontissa, mutta korvaavaksi tilaksi on saatu Iisalmen Nuorisotalo. Yksityistunteja on tarkoitus jatkaa myös kesällä sen mukaan miten vuoroja on tarjolla (melko harvoin).

Minun oli alun perin tarkoitus pitää kesälomani kesäkuun alusta lähtien, mutta onneksi loma siirtyikin myöhemmälle. Ehkä säät suosivat paremmin, ja salin remonttikin voisi ehtiä valmistua, jotta lomapäiviä pääsisi viettämään myös tanssisalilla. 

Kyllikinrannan avajaiset

Eilen ehdin pyörähtää Kyllikinrannan avajaisissa. Lavatanssin kultakausi taitaa olla minun osaltani ohi, ei se vain enää säväyttänyt kuten aiemmin. Kaikki alkaa olla liian tuttua ja samaa. (No, ihan kuin kilpatanssissa ei olisi aina samoja lajeja, kuvioita, tekniikoita, kappaleita jne.)

Alaselkäni jumahti tansseissa totaalisesti - nyt alkaa vähän huolestuttaa, jos selkä ei kestä edes tavallista lavatanssimista! Tanssiasennoille täytyy oikeasti tehdä jotain ja äkkiä, ettei tanssiminen lopu kohta kokonaan. Kesän projektina on siis tanssiasento ja lavatansseja kohtuudella, mutta myös lomailua ilman tanssimista - tanssitauko on monesti tehnyt hyvää kehittymisen kannalta.