21. heinäkuuta 2018

Rentoja jännitteitä

Jäin keskiviikkona kauan odotetulle kesälomalle! Kolmenkympin helle ei ole juuri houkuttellut lavatanssimaan, mutta kilpatanssiharjoituksista ei ole luistettu.   

Tämän kesän uutuuksina on kokeiltu:

  • Telespin rumbaan (siistin näköinen ja tosi rumbamainen liike)
  • Drunken sailor jiveen (sambahuisku helposti hämää, jolloin nousut ja laskut eivät satu kohdilleen)
  • Rolling off the Arm jiveen (ei pysty vielä tekemään musiikkiin, tasapaino ei riitä) 


telespin drunken sailor jive samba rolling off the arm


Samba

Samban perusaskeltekniikka oli jo osittain päässyt unohtumaan. Sambassa on hyvä neuvo ajatella, että polvet menevät eteenpäin sen sijaan, että ajattelee joustavansa alaspäin. Alussahan sambaa harjoitellaan joustamalla reilusti alas niin, että pää pomppii. Tässä vaiheessa pään pomppimista ei pitäisi enää tapahtua.

Lantion kierrot ja kylkien venytykset ovat jollain tasolla hallussa - teoriassa. Käytännössä niitä on vielä täysin mahdotonta ottaa mukaan normaalitempoiseen sambaan. Näitä tärkeämpää olisi minusta saada näkyviin selkeä 1a2-rytmitys, nimenomaan terävä a. Nyt sambani on aika tasapaksua. Mutta toisaalta tässä on se kehä, että todella terävän a:n tekeminen vaatisi niitä venyneitä kylkiä ja reiluja lantion kiertoja.

Vakiot

Kesäharjoitukset ovat olleet aika lattaripainotteisia, mutta viimeksi muisteltiin pari tuntia vakioita. Askelpituuden kasvattaminen ja keskivartalon hallinta ovat selkeitä kehityskohteita. Polvet pitäisi muistaa pitää vähän koukussa, ei viedä lukkosuoraksi. Heikot selkälihakset muistuttavat olemassaolostaan käsivarsien nopeana puutumisena.

Jos jotain positiivistakin, niin murheenkryyni promenadin avaukseen löytyi vihdoin selvyys. Vaikka kilpatanssi on kuinka vakioitu laji, ihmisillä tuntuu olevan promenadista hiukan eri mielipiteitä. 

Tasapainoilua

Joissain lattarikuvioissa huomaa, että tasapaino horjuu ja tanssi hidastuu ylimääräisen heilumisen takia. Myös vakioissa, esim. yrittäessä pidentää askelpituutta, meno on horjuvaa. Ehkä tasapaino kehittyy tässä tanssiharjoitusten ohessa.

Toinen jatkuva ongelma on tasapainon löytäminen jännitteen ja rentouden välille. Ei saa tanssia liian rennosti eikä liian jännittyneesti. Tanssin pitää olla rennon näköistä, mutta samalla tietyissä lihaksissa tulee olla sopiva jännite. Tai sitten on vuorottelua näiden välillä.

Vakioita tanssin mielestäni liian rennosti, mutta lattareissa tulee helposti liian jännittynyt asento, kun yrittää pitää kannatusta yllä. Jos oikein liikaa yrittää, jännitys pakkautuu ihan ylävartaloon - "hissi jää ylös" - ja hyvä että pystyy hengittämäänkään.

Tämä tuntuu vaikelta, eikä todellakaan lähde luonnostaan. Jos asiaa jää liikaa miettimään, menee lukkoon eikä pysty tanssimaan ollenkaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti